Flash Gordon, viteazul de carton

  Anii ’30 in Statele Unite reprezinta poate perioada cea mai importanta pentru Banda Desenata de pretutindeni. Desigur, si pana atunci se facuse banda desenata iar uneori de calitate exceptionala (vezi magnificele planse ale lui Winsor McKay, sau cele ale pictorului Lionel Feininger, sau Herrimann si delirul sau suprarealist cu Krazy Kat…). Insa inceputul celui de’al treilea deceniu impune pe langa o calitate deosebita a desenului si o preocupare mult mai mare pentru scenariu si decupajul acestuia. Banda desenata intra cu surle si trambite in era sa moderna iar artistii care’i dau titlurile de noblete se numesc Harold Foster ( despre personajele caruia, Tarzan & Prince Valiant am vorbit impreuna de curand!), Alex Raymond, Burne Hogarth si Milton Caniff. Toti isi lanseaza seriile desenate in acest deceniu iar debutul, in fiecare caz este facut cu dreptul !… Chiar daca stilul se amelioreaza la fiecare pe parcurs, de la prima pagina a oricarei serii se simte geniul !…
    Alex Raymond debuteaza aproape in acelasi timp, in 1934 cu trei serii de banda desenata care vor face istorie : Flash Gordon, Jungle Jim si Secret Agent X9… Insa capodopera sa ramane “Flash Gordon”, o serie plina de aventuri si de naivitate ( ce scena mai plina de candoare ai putea gasi in B.D. decat imaginile in care bolidul spatial al lui Dr. Zarkov, ce strabatuse spatiul cu viteze de neinchipuit chiar si astazi, “aterizeaza” pe burta pe planeta Mongo, fara sa pateasca mai nimic ?…) !
   De curand, o editura americana si’a asumat greaua misiune de a reedita in conditii tipografice exceptionale “Flash Gordon” asa cum aparea in ziarele de Duminica : partea de sus a paginii de ziar era ocupate de seria “Jungle Jim”, o serie trepidanta a carei actiune se desfasura in Malaezia, iar partea de jos de aventurile lui “Flash Gordon”, eroul hotarat sa salveze lumea cu orice pret!…

      Primele planse din “Jungle Jim” si “Flash Gordon” : 7 ianuarie 1934, in zori de zi !

    Tarile europene simt schimbarea care se’ntampla dincolo de ocean si cauta sa participe la marele show, fie chiar si din postura de SPECTATOR. Cu o intarziere de cel mult doi ani, in Franta apar o sumedenie de reviste care prezinta publicului ultimile noutati din B.D. americana. Banda desenata europeana inca se cauta, este foarte departe de modernismul promovat de americani. Chiar si cea mai avangardista serie belgiana din acele timpuri, “Tintin” de Herge, nu era decat o umbra a ceea ce cunoastem astazi despre acest titlu !…
   Revistele de banda desenata americana, ce apar in Europa, reprezinta CEA MAI BUNA SCOALA DE B.D. DE CARE AVEAU NEVOIE DESENATORII LOCALI !!! Influenta marilor artisti americani se va simti in cativa ani, timpul necesar ca informatia primita sa aibe timp sa fie asimilata!

     Paul Winkler infiinteaza o agentie, Opera Mundi care cumpara drepturile de a edita banda desenata de peste ocean in Europa. In Franta infiinteaza 3 mari reviste, ce apar in tiraje fabuloase, ce promoveaza marile serii B.D. din Statele Unite. Formatul de revista pe care’l propune Winkler in Europa ( nu uita ca in Statele Unite notiunea de revista de banda desenata, asa cum este ea cunoscuta in intreaga Europa, peste Ocean era complet necunoscuta !)… va supravietui celui de’al doilea Razboi Mondial ! Toate revistele ce vor aparea timid dupa razboi vor respecta formatul impus de Winkler (fireste, ma refer la formatul redactional, nu neaparat la cel de tipografie !…) !…
     Revista a carei serie locomotiva va fi “Flash Gordon” se numeste “Robinson”.
     in continuare, incerc sa’ti prezint in paralel cateva planse din Flash Gordon, asa cum au aparut in “Robinson” ( adica remontate si cu unele pasaje grafice adaugate- altminteri, interventiile grafice fiind de foarte buna calitate !- si cu culori refacute …) iar apoi versiunea originala, adica asa cum au fost gandite de Raymond…

   …si aceeasi plansa aparuta in Statele Unite in presa de Diminica !…

 … versiunea originala…

   …versiunea originala…

  …versiunea originala…

    Fireste, autorii de banda desenata europeni cunosteau banda desenata americana prin intermediul revistelor frantuzesti. In cazul “Flash Gordon” editorul a fost obligat sa schimbe formatul original, apeland la un grafician local pentru a adapta banda lui Raymond la conditiile locale. Interesant este ca formatul nou propus de un grafician necunoscut, adica o banda desenata aerisita, cu numai 6 casete pe plansa, dispuse pe trei randuri, va face scoala in Europa si foarte multa vreme lumea va fi convinsa ca este meritul lui Alex Raymond, nicidecum al unui angajat oarecare, dintr’o redactie importanta !
   Prin ’39 incepe sa se simta inghetul adus de razboi, Paul Winkler prudent inchide mustaria iar o serie atat de populara ca “Flash Gordon” este preluata de “Bravo”, o revista cu un tiraj mult mai mic. Foarte curand insa, embargoul impus de Germania nazista va opri importul de benzi desenate din America. Disperat ca’si va pierde micii cititori, editorul apeleaza la un autor oarecare belgian sa continue seria cu Flash Gordon : desenatorull era Edgar P. Jacobs, cel care mai tarziu va creea celebra serie “Blake & Mortimer” !

         Influenta lui Alex Raymond in lumea benzii desenate este imensa, atat la nivelul graficii si compozitiei dar si la nivelul story-ului… Mai ai nevoie de cateva exemple ?…

    Raymond Poivet & Roger Lecureux cu cea mai grozava serie S.F. europeana, “Les Pionniers de l’Esperance”, un titlu care a facut la randul sau scoala in Franta…

   Paul Gillon & Roger Lecureux si “Linx Blanc”, o serie inspirata la greu dupa “Jungle Jim”…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>